سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درِ دانش را استوار کنید که در آن شکیبایی است . [عیسی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :1
کل بازدید :25333
تعداد کل یاداشته ها : 0
103/1/10
2:2 ع

     (تجلی حق و حقیقت درسایه وحدت)

                                                                                                        رحمت الله احمدی

                                        

                                                  

                                                 

 

      ستاره ای بدر خشید  وماه مجلس شد                      دل رمیده مارا  انیس ومونس شد

     ابرهای تیره وتار جاهلیت ،سراسر شبه جزیره عربستان را فرا گرفته بود ؛کردارهای زشت وناروا،کارزار های خونین ،یغماگری،فرزندکشی؛هرگونه فضائل اخلاقی را ازمیان برده ، وجامعه عرب درسراشیبی بدبختی عجیبی قرارگرفته بود فاصله مرگ وزندگی آنان بیش از حد کوتاه شده بود. در این هنگام ستاره صبح سعادت دمید و محیط تاریک عربستان ، بامیلا د رسول گرامی اسلا م (ص)روشن شد واز این راه مقدمات وسعادت یک ملت عقب افتاده پی ریزی گردید طنولی نکشید که شعاع این نور سراسر جهان را روشن ساخت واساس یک تمدن انسانی ،درتمام نقاط جهان پایه گزاری گردید .

        تمدن اسلام باشعار اخوت وبرادری وحدت ویگانگی تهداب آن گزاشته شد، ودین اسلام به عنوان آخرین وکاملترین دین برجهان بشریت عرضه شد ،اما متاسفانه بعد ازرحلت پیامبر گرامی اسلام به زود ترین وقت دین الهی مورد تاخت وتاز خودخواهی ها وغرض ورزی ها قرار گرفت ، وتار وپود جاهلیت نیز کاملا از بین نرفته بود. وریشه های جاهلیت همچنان باقی مانده بود، وبارحلت پیامبر جان دوباره گرفت وبا عوا مل چون خود خواهی و غیر اینها دست به دست هم داد وچهره نورانی اسلام  مکدرشد ومتاسفانه درمرور زمان به علت پنهان شدن  بعضی ازحقایق اسلام ،قرائت ها وتفسیر های مختلف از اسلام شد ، در نتیجه مذاهب  وفرقه های زیادی به وجود آمد واین تعدد مذاهب سبب تفرقه وگاهاً اختلافات شدید میان مسلمانان شده واز صدر اسلام تا کنون شاهد ماجراهای زیادی هستیم که عوامل  چون تعصب مذهبی  وفرقه گرائی نقش اول را در به وجود آوردن آنها دارد  و امروزه  نیز  ما عملاً می بینیم که در جهان امروز ،  در کشور مثل پاکستان یا افغانستان تعصب مذهبی  چه  مشکلاتی را در بین جامعه اسلامی به وجود آورده است .

      در حالیکه همه مسلمان هستند و پیرو یک مکتب و یک پیامبر و کتاب آسمانی  اما این همه اختلاف و تشتت چرا.........؟

     امروزه هرچه مسلمانان به سوی آینده پیش می روند ، به این نکته بیش تر می رسند که وحدت مسلمانان در مرحله اول  باعث نجات خود مسلمانان است ، و در ثانی باعث  حفظ اسلام از دستبرد دشمنان است . دراینکه  نفس کلمه وحدت امر مطلوبی است ، هیچ شک ندارد و اصلا واژه  وحدت یک امر پسندیده  عقلایی  وبشری است .  یعنی  همه انسانها وحدت را  مایه خوشبختی وسعادت بشر می دانند از این روست  که امروزه در جهان دهکده واحد جهانی مطرح  می شود ، واروپای مدرن  امروزه در تلاش است تا به یک اروپا ی  واحد ویک پارچه تبدیل شود . با واحد نمودن پول ، برداشتن قیود مرزی  و سیاستهای اقتصادی مشترک وغیر اینها عملا در راه یک پارچه سازی ملتهای شان قدم برداشته اند . چرا  این کار  را  می کنند ؟  چون به اهمیت وحدت پی برده اند و فهمیده اند که در سایه وحدت قدرت وعظمت دارند.

      امروزه  مسلمانان جهان نیز به این نکته رسیده اند که در سایه وحدت عزت وعظمت دارند. لذا در تلاش اند که به گونه ای وحدت بین مسلمانان به وجود آید وبه همین مناسبت از دوازدهم  ربیع الاول که روز میلاد پیامبر بنا بر نظر اهل سنت است ، تا هفده هم  ربیع الاول  که روز میلاد پیامبر بنا بر نظر اهل تشیع است ، را هفته وحدت نامیده اند و دراین هفته زمینه گفتگو و بحث برای تقریب مذاهب اسلامی را به وجود آورده اند  ،  با توجه به اینکه نفس کلمه وحدت هم از دیدگاه بشری  وهم  از   دیدگاه اسلامی  امر مطلوب وپسندیده  است  ، باز هم  تعدادی  از مسلمانان تندرو هستند که مخالف وحدت  هستند  این گروه مخالف وحدت هم در بین شیعیان و هم در بین اهل سنت  طرفدارانی  دارد چرا اینها با وحدت مخالف هستند؟ در برسی  سخنان واحوالات این دسته از مسلمانان وقتی می نگریم می بینیم  که اینها از دو چیز نگرانند  و یا به عبارت دیگر اینها می گویند :  پذیرفتن وحدت دو لازمه دارد .

     1 - وقتی وحدت را بپذیریم  لازمه اش این است که ما حقایق را پنهان کنیم ودر مقابل خیلی از چیزها سکوت کنیم . مثلاً دیگر نگویم  که عمر در حق فاطمه زهرا (س) چه ظلمها کرد ویا ابوبکر حق حضرت علی (ع) را غصب کرد.

    2- کوتاه آمدن در مواضع مذهبی است ، یعنی ما بعد از پذیرفتن وحدت باید عدالت صحابه را نیز بپذیریم  با اینکه تا کنون قبول نداشتیم  یا اینکه تا حالا می گفتیم  اصول اعتقادی ما پنج تا است اما بعد از پذیرفتن وحدت بگویم سه تا است و این یعنی قربانی کردن مذهب در  راه وحدت . در مقابل این دسته از مسلمانان می توان گفت که اینها پیام حقیقی وحدت را درک نکرده اند، چون وحدت حقیقی هیچ منافاتی باگفتن حقایق ومواضع مذهبی ما ندارد . پیام وحدت چیست؟

پیام وحدت دعوت مسلمانان به مناظره وبحث به صورت منطقی واستدلالی است، یعنی وحدت به ما می گوید که همه سخنان خودرا بگو وحقایق را آشکار ساز واز هیچ موضع مذهبی خود نیز نگذر اما همه این ها را با استدلال ودلیل منطقی وبه صورت تدریجی بیان کن ، نه اینکه حرف آخر را در همان ابتدای کار بگوید. چون این کار نه تنها به وحدت نمی گراید بلکه باعث اختلافات بیشتر می شود پس ما می توانیم در سایه وحدت به دو امر برسیم : 1- به قدرت وعظمت . 2- به حقایق اسلام . زیرا آنچه که در پرتو وحدت مطرح می شود ، این است . که باید مسائل اختلافی را کنار گذاشته وبه مشترکات توجه کنیم واز مشترکات آنچه درمرحله اول قابل توجه است. 1- قران کریم وحی الهی است. 2- سخنان عظیم الشأن پیامبر گرامی اسلام (ص)می باشد. وقتی ما به این دو امر بادقت واستدلال عقلی ومنطقی بنگریم واز آنها استفاده کنیم حقایق آشکار خواهد شد . درپذیرفتن وحدت نه تنها حقایق پنهان نمی شود . بلکه حقایقی که تا حالا پنهان بود ، روشن می شود. ومواضع حقه مذهبی ما نیز تثبیت خواهد شد . زیرا حقیقت وجوهره مکتب تشیع درکلام وحی وسخنان پیامبر گرامی اسلام است. اگر این دو امر به دقت ومنصفانه مورد ارزیابی قرار گیرد، حقیقت اسلام که همان تشیع راستین باشد ، آشکار خواهد شد واین ، یعنی تجلی حق وحقیقت در سایه وحدت. پس وحدت هیچ ملازمه ای باپنهان شدن حقایق وکوتاه آمدن از مواضع مذهبی ندارد بلکه در وحدت می توانیم حقایق اسلام را روشن نموده ومواضع مذهبی را تثبیت نمائیم. امیدوارم که همه مسلمانان پیام واقعی وحدت را درک کنند ویک امت واحد اسلامی داشته باشیم.

 


92/3/11::: 8:59 ص
نظر()